Bogers van Gils | StoryDoing
Strategie | Creatie | Organisatie

Blog

Speciale kersteditie!!

 

Een goed verhaal doe je, zeggen wij altijd. Maar hoe zit dat met een kerstverhaal? Dat hoef je toch alleen maar te vertellen? Of toch niet...

Ik gaf laatst een lezing aan een groep professionals die heel goed weten hoe je verhalen van een organisatie vertelt. N.a.v. mijn voorbeelden over StoryDoing stelden ze de vraag:  hoe herken je nu of het verhaal dat een organisatie vertelt echt een goed verhaal is: dus vooral een waar en eerlijk verhaal? En niet alleen maar blabla, een mooie verpakking, onzin of zelfs gelul, bullshit en een manier om ons voor de gek te houden? Ik was al drie kwartier aan het woord geweest en legde de vraag verwachtingsvol terug: wat denken jullie? Er kwam een discussie over (te) gelikte verhalen versus verhalen met rafelrandjes. Over succesverhalen versus verhalen met tegenvallers of mislukkingen. Maar tot een helder criterium kwam de groep niet.

Ik was lichtelijk teleurgesteld. Ik had al zoveel voorbeelden van StoryDoing gegeven. En de boodschap van Ron en mij al zeker een keer of 5 de zaal in geslingerd: Een goed verhaal vertel je niet alleen, een goed verhaal doe je!! Dus het verschil tussen echt en onecht zit hem in het bewijs: de acties, handelingen of keuzes van een organisatie. Waarmee ze niet alleen vertellen zie ze zijn en waar ze voor staan, maar het concreet laten zien. O ja, lachten ze schamper. En kwamen vervolgens met geweldige eigen voorbeelden van wel of juist niet StoryDoing organisaties.

zwavelstockje.png

Vooruit dan, speciaal voor kerst en de goede vrede, een kleine nuance. Er zijn verhalen die alleen maar verteld hoeven te worden. Verhalen rond het kampvuur, verhalen voor het slapengaan, verhalen voor gezelligheid, plezier en verbinding. En natuurlijk onder de kerstboom. Doen we dat eigenlijk nog? Elkaar kerstverhalen vertellen? Het lijkt me een goede traditie om te behouden of in ere te herstellen. Afijn, een kerstverhaal hoef je alleen maar te vertellen, niet te doen. Of je moet zin hebben om op een koude kerstavond deur aan deur en op blote voeten zwavelstokjes te verkopen. 

Maar als organisatie moet je je verhaal niet alleen vertellen, maar ook doen. Kerst is de tijd van feel-good-reclames en ik geef eerlijk toe: ik ben er erg gevoelig voor. Ik begin meteen met mijn favoriet van Plus supermarkten en ja, met zo'n reclame kan ik maar beter een doos tissues naast me hebben staan... 

Het is alleen een verhaal. Plus doet er verder geen beloftes mee en kan er zich qua StoryDoing geen buil aan vallen. Hoewel de reclame blijkbaar niet bij iedereen in de smaak valt. Al googelend kom ik dit tegen:

Foto 18-12-17 om 13.23.jpg

Iets spannender wordt het bij Jumbo. Ben ik de enige die een inconsequentie in de boodschap ziet? Of zien jullie het ook?

Oké, misschien ben ik wel heel erg kritisch. Toch vraag ik me af of dat heerlijke stukje vlees op 0:50 niet toevallig het hert van 0:26 is… Maar vooruit, wie zonder zonden is werpe de eerste steen (ik zeker niet) en anders kun je vrijwel niets creatiefs meer maken. Tot slot Albert Heijn:

Vooral het fotomomentje op 0:29 en het wegfaden van de muziek, gevolgd door de liefdevolle hand vanaf 1:05 zorgen voor een stevig brok in mijn keel. Voor deze commercial doe ik graag een oproep aan jullie lezers, want AH stopt er wel subtiel een belofte in… willen jullie testen of AH hier een mooi verhaal vertelt of dat zij het ook doen?! Wie gaat er precies op of vlak na sluitingstijd langs om te kijken of een vriendelijke verkoopster (m/v) je dan inderdaad nog binnenlaat voor een last-minute aankoop? Dat zou pas echt StoryDoing zijn! En bijdragen aan een echte (H)appie Christmas.

En jouw organisatie? Hoe doen jullie je (kerst)verhaal? Krijgen medewerkers bijvoorbeeld een kerstpakket? En zo ja, is dat een standaardpakket (waar niets mis mee is, want het blijft een mooi gebaar), of is het een pakket op maat dat past bij de organisatie, haar betekenis en wat ze wil uitdragen? Of doen jullie er niets aan, omdat gewoon doorwerken bij jullie past?

Mocht je nog een kerstkadootje zoeken, wij hebben natuurlijk wel een idee voor een goed boek... En ik ga op zoek naar een echt ouderwets kerstverhaal om op kerstavond thuis te vertellen.

 
 
 
Jan-Peter Bogers