Bogers van Gils | StoryDoing
Strategie | Creatie | Organisatie

schrijfsessieproducten

 

SCHRIJFSESSIE VOOR PRODUCT OF IDEE

Je kent het fenomeen waarschijnlijk wel. Je blinkt zelf ergens in uit en je helpt daarbij vele anderen, vrienden en klanten. Maar als je het voor jezelf doet, dan zie je niets van die talenten terug…

De timmerman die thuis niet klust

De graficus die nooit tevreden is over zijn eigen logo

De Psycholoog die zichzelf niet kan helpen

Of jijzelf die nu zwanger is van een idee en dat wil gaan waarmaken?

Je eigen idee realiseren of waarmaken valt ook in deze categorie. Misschien ben je een uitzondering, maar de meesten kunnen wel wat hulp hierbij gebruiken.

Deze schrijfsessie helpt je in de eerste fase van je idee-vorming naar realisatie.

Wij hebben ontdekt dat als je begint bij het maken van een verhaal, je ineens alles heel goed op een afstandje kan zetten. En dat is nodig. Afstand nemen zodat je naar je eigen project kan kijken is super belangrijk.


Veld 1: OORSPRONG

Eigenlijk ben je een beetje zwanger van een nieuw idee (event, product, merk, dienst of misschien start je je eigen bedrijf). Bij OORSPRONG willen we graag horen wanneer je idee voor het eerst je te binnen schoot.

Wanneer en hoe is je idee ontstaan?
Wie heeft je op dit idee gebracht?
Wat heeft je geïnspireerd?

Eerste stappen.

 

Vertel daarover…

 

Veld 2: KARAKTER

Stel je voor dat je idee een mens was, wat voor een karakter omschrijving zou je het dan willen geven?

Welke 5 positieve karaktereigenschappen bezit jouw idee?

Welke 5 negatieve karaktereigenschappen bezit jouw idee?

Omschrijf het uiterlijk van jouw idee.

Is het een man is het een vrouw? Lang? Slank? Dik? Leeftijd? Welke kleur haar? Achtergrond?

Is er ergens op de wereld iemand die lijkt op jouw idee?

 

Veld 3: OMGEVING

Waar hoort jouw idee thuis?

Waar denk je dat je idee het beste tot zijn recht komt?

Als je je ogen sluit, in wat voor omgeving staat je idee dan?

Omschrijf deze omgeving. Eerst ruw en bij het herschrijven in perfectie en gedetailleerd.

 

Veld 4: ACTIVITEITEN

Welke activiteiten en handelingen horen bij jouw idee?

Welke bedrijvigheden horen bij jouw idee?

Wat moet jouw idee kunnen?

Wat gaat jouw idee allemaal doen?

Geef eerst een lijst van activiteiten en omschrijf later de details.

 

Veld 5: ZICHTBAARHEID / BEWIJS Ik vind bewijs pas zinvol na betekenis.

Waaraan kun je zien welke activiteiten je doet? 

Hoe is dat zichtbaar?

Heb je al enkele bewijzen hiervan?

Wat zou de eerste bewijsvoering kunnen zijn?

Hoe maak je waar wat je tot nu toe geschreven hebt?

 

Veld 6: BETEKENIS

Geef aan wat je concept betekent voor je jezelf en voor je organisatie?

Geef aan wat je concept betekent voor de anderen en de wereld in zijn algemeen?

 

Veld 7: COMMUNITY / CONNECTIES

Benoem alle mensen om jou heen die te maken hebben of kunnen hebben in relatie tot het idee wat je nu ontwikkelt.

 

Veld 8: WEERSTAND

Hier stoppen de aantekeningen opeens!?Deel 2: StoryTelling

 

Je hebt inmiddels je schrijfsessie gedaan, samen met je team of met collega’s binnen je organisatie. Daarmee heb je de kern en essentie van je organisatie (her)ontdekt en beschreven. Het fundament van de volgende stappen, StoryTelling en StoryDoing, heb je hiermee gelegd. Hoe nu verder?