Bogers van Gils | StoryDoing
Strategie | Creatie | Organisatie
HERO_webbasis-HeroFont-AANBOD.png

verdieping-Inspiratie

 
 

Inspiratie bij de schrijfsessies

De onderstaande inspiratie en tips zijn een aanvulling op het boek StoryDoing voor organisaties. Je kunt ze gebruiken bij de schrijfsessies uit het boek.

1) Inspiratie voor de Hoofdrolspeler (boek, blz. 85-90)

Bij het vinden van de Hoofdrolspeler van het Oerverhaal van je organisatie dagen we je uit een voorbeeldfiguur te vinden. Een personage, echt of fictief, dat past bij de Identiteit, de sfeer, de stijl van je organisatie. Dat je kernwaarden, je uitdaging en je gedrag typeert. Dat aansluit bij Hoe je je verhaal wilt doen.

Voorbeelden van archetypes

Archetypes zijn oermodellen, voorbeeldfiguren die vaak voortkomen uit een culturele traditie van geschiedenis en verhalen. Bij de psycholoog Jung staan archetypes symbool voor typerende set aan gedragingen. Als je op archetype googelt, vind je snel genoeg hele lijsten en modellen met voorbeelden. Ook via persoonlijkheidstests vind je veel inspiratie.

Een aantal archetypes van Jung (inspiratiebron: wikipedia):

1. Het kind (bijv. Harry Potter, Abeltje, Wiske, Kruimeltje, Jantje Beton

2. De held (bijv. Odysseus, Batman, Messi, Katniss Everdeen)

3. De moeder (bijv. Moeder Theresa, Maria, Moeder natuur,

4. De wijze oude man (bijv. Dalai Lama, Gandalph, de paus, opperhoofd Sitting Bull)

5. De oplichter (bijv. Reinaart de Vos, Wolf in roodkapje, Frank Abagnale, Han van Meegeren)

6. De jongeling (bijv. Peter Pan, Kuifje, Marc-Marie Huijbregts, Bart de Graaf) 

7. De schone maagd (bijv. Jeanne d’Arc, Marianne (uit Robin Hood), Sneeuwwitje)

8. De god of godin (bijv. Zeus, Apollo, Venus)
 

Persoonlijkheidstypes

Een leuke test vind je op www.16personalities.com/personality-types. Na het beantwoorden van een lijst vragen kom je op de volgende persoonlijkheidstypes uit:

De Architect, de Logicus, de Bevelhebber, de Debater, de Advocaat, de Bemiddelaar, de Protagonist, de Campagnevoerder, de Logisticus, de Verdediger, de Leidinggevende, de Consul, de Virtuoos, de Avonturier, de Ondernemer, de Entertainer.

Een andere persoonlijkheidstest vind je op howtofascinate.com van Sally Hogshead Het leidt tot een van de 49 personality archetypes. Het schema vind je hier: afbeeldingen voor 49 personality archetypes.
 

IDENTITEITSPEL

Joyce Meuzelaar, auteur van het boek Marketing is waardenloos, authenticiteit is magnetising, heeft een IDentiteitsspel ontwikkeld, dat je heel erg kan helpen bij het vinden van de Hoofdrolspeler of het zelfbeeld van je organisatie. 


2) Inspiratie voor het Podium (boek, blz. 90-95)

De wereld van film en fantasy

Filmstudio’s zoals Walt Disney en Pixar werken met environmental artists. Zij creëren complete werelden in hun films, vaak echter dan echt. Alleen al de keuken in de tekenfilm Ratatouille is zo gedetailleerd, dat je je er als kijker direct thuis voelt. Evenals het stadje waar het restaurant gesitueerd is. De sfeer van de film wordt de kijker op een presenteerblaadje aangeboden. Er wordt net zoveel aandacht gegeven aan de omgeving in de films van Pixar dan aan de hoofdpersonages. In 3D videogames is dit overigens niet anders.

Of kijk naar Tolkien, hoe precies en geloofwaardig hij in staat is geweest de omgeving van de Hobbit te omschrijven, The Shire, met de hobbit stee. Een wereld die zo echt lijkt dat de fans van deze boeken (en films) hem kunnen dromen en er graag een wandeling in zouden maken.

Deze voorbeelden gaan natuurlijk over vermaak en niet over fundamenteel zakendoen. Toch is de scheidslijn minder duidelijk dan je in eerste instantie denkt. Hoeveel themaparken zijn er niet rondom boeken en films? Hoeveel kinderen en volwassenen hebben er inmiddels in de tovenaarsschool Zweinstein van Harry Potter rondgelopen? Of in het kasteel van Doornroosje?

We willen je met deze voorbeelden bewust maken hoe belangrijk de context van een organisatie is. De regisseurs en schrijvers van deze films en boeken zijn zich bewust van het effect van een precieze omgeving, een verhaal en de beleving daarvan voor de toeschouwer.

Het Podium in de praktijk

Ook in de realiteit zijn er voldoende voorbeelden van de impact van een duidelijk en kloppend Podium op een organisatie en de beleving van mensen. Zoek maar eens op hoe de architectuur volgens Rudolf Steiner effect heeft op scholen en onderwijs. Of hoe context werkt binnen het Venus Project van Jacque Fresco. Hij is futurist geeft de wereld op een bepaalde manier vorm, vanuit architectuur ontwikkelt hij de mensheid. De grondgedachte is dat omgeving sturend kan zijn voor samenleving een maatschappij.

Google eens op afbeeldingen van de Engelse speelgoedwinkel Hamleys. In hun hoofdlocatie in Londen kun je niet alleen 50.000 verschillende stukken speelgoed kopen, kinderen kunnen er ook van alles uitproberen. Van kleine spelletjes tot een complete draaimolen! Een waar paradijs voor kinderen. Hoe een bezoekje aan deze winkel voor ouders is laten we hier even buiten beschouwing…

Een heel andere uitstraling heeft het kabinet van de koning, gevestigd vlak naast het Binnenhof in Den Haag. Daar hangt de sfeer van geschiedenis al in de lucht voordat je de drempel over bent. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar het klopt wel allemaal. Hoofdrolspeler en Podium passen bij elkaar. Dat is de boodschap.

Misschien ken je zelf voorbeelden van organisaties die bewuste, met hun Oerverhaal kloppende keuzes hebben gemaakt voor hun context en het Podium van hun organisatie? Bedrijven die met zorg aandacht hebben besteed aan het kiezen van de stad, de locatie, de architectuur en interieur dat past bij het karakter van de organisatie en de branche waar ze werkzaam is? Mooie (of lelijke, als het maar klopt met wat je wilt uitstralen) ontvangstruimten, mooie passende werkplekken, makkelijk bereikbaar, helemaal op zijn plek in de juiste stad, in het juiste gebouw, waar je al van weet dat alles klopt…

Als leiders van een organisatie moet je erg bewust zijn van de kracht de van context waarbinnen je organisatie functioneert en door anderen wordt beleefd.


3) Inspiratie voor de Medespelers (boek, blz. 95-102)

Er zijn veel technieken die je kunt gebruiken bij het in kaart brengen van je Medespelers. We willen je er met drie laten kennismaken. Niet om uitgebreid te beschrijven, maar om zelf op door te googelen.

  • MindMapping; een visuele, creatieve werkwijze om overzicht en een opsomming te maken
  • Visual Harvesting; vergelijkbaar met mindmapping, maar het heeft meer emotie in zich. Visual Harvesting maakt gebruik van het tekenen van wat je hoort. Verhalend tekenen
  • Business panorama; een soort systeemopstellingen, maar dan om je connecties en Medespelers in kaart te brengen. Hoe je organisatie zich tot hen verhoudt, welke rol ze spelen, etc. Praktisch, interactief, effectief.

Heb je hulp nodig bij het vinden van je Oerverhaal?
Of specifiek met het vinden van je Hoofdrolspeler, Podium, Medespelers of Uitdaging?

We kunnen dan een Identity-storm met je doen.

Of we maken een Business panorama met je.

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.